Antiktmarknad vs. himmelska fridens torg

Idag mötte jag mamma, Inger och Martina kl 9.30 utanför vårt hus. Tog en taxi till antikmarknaden och det var spännande. Inte direkt så att allt är antikt, ofta långt ifrån, men det är kul med alla små prylar man kan pilla på. Mycket krukor och figurer och, ja massor. Jag har fått dille på fjärliar så jag pillade på många krukor och små lådor men det blev faktiskt ingenting.

Hittade ett hyfsat café där vi drack kaffe och värmde oss för det var iskallt på marknaden då den låg i skugga. Efter det åkte jag med mamma och Inger till himmelska fridens torg och Martina skulle fixa sina naglar. Det är alltid lika fascinerande att vara på torget för det är så stort! Nästan inga västerlänningar men man kan se många olika typer av kineser. Det lustiga är också att många glor på oss västerlänningar och jag ställde upp på ett par fotografier tillsammans med kineserna. Kanske kul för dem att visa släkten, vad vet jag?


Ingången till Förbjudna staden



Utsikt över himmelska fridens torg med ingången till Förbjudna staden långt där borta...

Den 4 juni är det 20 år sedan massakern på himmelska fridens torg. Jag ska se till att inte vara i närheten just den dagen. I ett land som Kina vet man aldrig vad som händer även om säkerheten kommer att vara maximal under de dagarna. 1989 demonstrerade studenter mot kommunismen för frihet och demokrati. Själva torget utrymdes men utanför sköts människor ner när armén avlossade sina vapen rakt in i en stor folkmassa vilket bidrog till fortsatta upplopp som resulterade i att tusentals människor dog. Kina är inte alltid ett trevligt land.


Åt lite lunch vid sidan av torget och sedan tog jag taxi tillbaka medan mamma och Inger begav sig mot Förbjudna staden. Strax efter att jag kom, kom hela familjen EK. De hade mött Ulf vid flyget så nu är familjen samlad och tjejerna är överlyckliga för det! De gillar också när det kommer gäster som har något till dem i sin resväska vilket givetvis pappa Ulf hade!

Nyss spelade Siri och jag schack. Ska vila en sväng nu. Ikväll kommer Siris kompis Sofia (Dotter till Martina och Stefan) från Sverige. Vi ska alla köpa hem mat och ligga i sängen och kolla på film. Kanske lite chips och godis också, det är ju faktiskt löööördag!

Kram så länge!

Kommentarer
Postat av: mormor

Återigen tack för "dagbok" från lör-söndag. Vi älskar dej.

2009-02-21 @ 19:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0