frihet


Världen minns. 4 juni 1989. Kina vill glömma.

Man inser vilken frihet man har i Sverige när kontrasten blir ett land som Kina där någon kan kontrollera vilka webbsidor jag får och inte får besöka. Vilka filmklipp jag får kolla på. Inte ens nyheterna på tv är fria. Flimmer på BBC och CNN. De största internationella tv-kanalerna. Vad tror dom? Att man kan förneka att det har hänt? Dom är galna.

Det känns synd. Jag tycker annars om Kina, försvarar landet i mångt och mycket. Det här är bara så fel. Ändå är jag bara påverkad under några månader i mitt liv. Hur kan människorna här acceptera. Leva på som om inget hänt? Du får bara ha ett barn, inte ha någon religion, inte tala om Tibet. Det är sjukt. Helt sjukt.

Idag verkar hotmail fungera igen. Facebook fungerar också än så länge. Inte omöjligt att det kommer ännu en blockad snart. Kanske imorgon. Men just nu är jag nöjd. Blogg.se verkar ju funka hur som helst. Vi kan alltid nå varandra här.

Man undrar hur dom tänker, kineserna. Om någon vill göra en protest, revolution eller annat "olämpligt" så lär man göra det när man känner för det. Det kan man aldrig hindra.

Men jag ska nog vara försiktig imorgon. Vara uppmärksam. Men samtidigt skänka en tanke åt dem som miste livet för 20 år sedan i hopp om ett bättre liv.

Kommentarer
Postat av: Nettsi

Kram till Er alla i Kina

2009-06-03 @ 08:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0