So this is China...

Jag ska gå in och kolla min mail. Enligt Live Messenger har jag ett oläst mail. Skoj tänker jag och klickar mig dit. Vitt. Sidan laddar... jag väntar.. anar ingenting.. förrän: Klar. Sidan är blank. Kritvit. Vitaste vitt. Webbläsaren säger: Klar.

Inte alls klar tänker jag. Trycker på F5 och refresh otaliga gånger. Surfar in på msn.se, msn.com. Vidare till Hotmail. Vitt. Klar.

Så det här är Kina tänker jag. Blogspot är nere. Youtube är nere. Diverse nyhetsportaler är nere. Hotmail är nere.

Jaha. Så här är det att bo i ett land utan yttrandefrihet. Skit också. Och där syns den lilla bilden på messenger som säger: 1 oläst mail. Du kan nog ruttna där. Till slutet av den här månaden när jag är hemma i Sverige igen.

(Och för att jag skrev det så är nog blogg.se snart blockerad också)

Snart stängs väl FB ner också. Och itunes som säljer musik som människor inte ska få lyssna på.

Ibland undrar man vad det är för land man lever i.

Kanske har det med 4 juni att göra? (Oj, nu ligger jag risigt till igen). På torsdag är den 20 år sedan "massakern" på Himmelskafridens torg. Vi spekulerar här hemma om vad som kommer hända. Med all sannorlikhet är torget "Stängt för renovering" eller liknande.

Jag har bestämt mig för att hålla mig inne och vakta barnen. Moster G och grannen D ska gå ut och spana in Peking. Om man får. För snart sitter det väl lås utvändigt på alla dörrar...

Suck suck suck..

Kommentarer
Postat av: Nettsi

Tänker på Er alla; inte bara Ni i familjen utan alla i Kina som inte kan göra sin röst hörd

KRAM

2009-06-02 @ 21:21:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0