Er ling ling jiu nian...

...san yue, san hao.

Det var dagens datum på kinesiska. Med siffror: 2009.03.03. Om jag fick till det rätt förståss...

Nyss avslutat en två timmars lektion med Sofia. Lite repetition från gårdagen och sen snackat år, födelsedagar och övat olika tidsfraser. Ett litet exempel kan vara:

Wo shi haizi de shihou wo xihuan bingqilin - När jag var barn tyckte jag om glass. Direkt översatt: jag är barn var jag gillar glass. Annorlunda gramatik kan man säga. Om man ens kan säga att de har gramatik. Egentligen en ganska klokt språk utan en massa böjningar och konstiga ordformer. Principen är enkel, man går från stort till litet: tid, plats, subjekt, verb...

Känner mig lagom tom i huvudet just nu så jag ska ta mig lite fika, kanske yi ge binggan (en hård kaka) och lite kafei.

Hoppas att ni har en trevlig morgon där hemma. Här har vi sluppit snö som det rycktades om idag. Håller en tumme för mer vårväder snart!

Krams

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0