En ovanlig onsdag

Jag sitter i en taxi på morgonen när jag skriver detta.

Det vilar en oro över stan men jag kan inte avgöra om den bor inom mig eller om det faktiskt vilar något ovanligt tungt över stan. Imorgon är en historisk dag, kan inte förneka det. Kina kan inte förneka det. Alla vet. Jag vet inte heller om jag ska oroa mig för att vara här, eller vara stolt över det. Förvirring.

Blockaden gör att jag känner mig förtryckt och instängd. Granskad. Jag sitter i en taxi och skriver, chauffören vänder sig om vid ljudet av den snabba pennan mot pappret. Är han orolig? En dag som denna vet man inte vad folk tror, känner eller tycker.

Imorgon är det 20 år sedan massakern på Himmelskafridens torg. Kina censurerar västerländska webbsidor. BBC och CNN visar flimmer i nyhetssändningarna.

Men det har hänt. Och kanske kommer det hända igen. När folk inser i vilket förtryck de lever i.

Jag är ändå fri, snart.

Kommentarer
Postat av: Nettsi

20 år!! JAg minns det som igår!

2009-06-03 @ 08:41:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0