Taxiprat

Den senaste tiden har jag alltid fått lite ont i magen då jag sätter mig i taxin och uttalar adressen hem på något som verkar uppfattas som perfekt kinesiska. Chaufförerna skrockar och säger, vilken bra kinesiska du har. Där börjar det magonda. Visst är det ett utmärkt tillfälle att öva sin kinesiska, öva lyssna, förstå och prata. Men det räcker inte så långt.

Idag började jag bra som alltid. Samma veva: adressen hem, beröm för min fina kinesiska. Tystnad. Rödljus. Fan. Haha, skrattar chaufförren, visst är det varmt! Jaa, säger jag; inne är det svalt men ute alldeles för varmt. Lite tystnad. Chauffören säger något och jag uppfattar ord som Nali, guo, jia, ren (vart, land, hemma, människa). Jag tar in det och tolkar det. Svara fortfarande på bra kinesiska att jag är från Sverige. "aaa, Ruidian" säger chauffören och jag undrar om han vet vart det ligger. Givetvis heter Sverige och Schweitz nästan samma sak på kinesiska också och jag funderar på om han vet vad som är vad. Spelar roll..

Det blir tyst en stund till. Jag vågar mig på en egen mening. Säger att det är sommar i Sverige nu med ändå ganska kallt. Han säger något, jag uppfattar att han menar Sverige jämfört med Kina. Det jag vill säga är att Kina är mycket varmare. Jag hoppas att jag fick det rätt. Han verkar fortfarande nöjd.

Tystnad igen. Sen säger han något, och pang, där kommer det magonda. Jag har ingen aning om vad han säger. Så jag säger som det är "jag vet inte, jag fattar inte". Sen skrattar chauffören i vanlig ordning á la jultomten som visas varje jul på Kalle Anka. Sen är det inget mer med det. En tom tystnad som bevis på att jag återigen misslyckats föra ett samtal en hel taxiresa.

Men va fan. Så illa är det väl ändå inte?

Peace!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag är imponerad av dig ändå Josefin :) Att du har lärt dig både o skriva o prata Kinesiska. De ska du vara stolt över. En annan förstår ju inte ett ord, de är bara ljud som går in i öronen o sen ut igen. Du får lära mig o säga Hej :)



Njut av sista dagen/kvällen nu.



Ses i Sverige snart!



Puss o Kram

2009-06-27 @ 09:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0