Lördagssol

Har suttit ute i solen i ett par timmar. Gick och köpte mig en kaffe på Starbucks och satte mig i en park tillsammans med de sista kapitlena i min bok. Satt visserligen nära bilvägen, men det var lugnt och skönt ändå. Man måste lära sig att stänga av i den här stan.


Jag kan verkligen rekomendera boken. Har ju berättat om den förrut, men den handlar om en kinesisk tjej som flyttar till London för att lära sig engelska. Hon kämpar även med att förstå språkets uppbyggnad och de kultur hon hamnar i. Ett klockrent citat är när hon frågar en man vad bricketterna som brinner i eldstaden heter:

"Those are briquettes... We also call it peat... or turf, the old man says. Turf, I don´t understand this word. Gosh, why they don´t simply call it black burning stuffs?"

Jag tycker att det fångar det kinesiska språket väldigt väl då många saker här heter precis så, "gröna grönsaker", kött på pinne eller liknande. Klockrent.

Nu ska jag nog vila lite. Min förkylning har gjort mig så tung i huvudet och jag vill vara pigg ikväll.

Puss o kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0