Lång skoldag

Idag åkte jag ut till mitt universitet på förmiddagen. Planen var att först kika på universitetet och sedan träffa Johanna. Men när jag klev av t-banan och inte hade någon aning om vart jag skulle såg jag att Johanna smsat så vi passade på att ses direkt. Åt en mysig lunch och pratatde i kanske två timmar. Jätte mysigt att ses och intressant att se hur hon trivs i Kina. Kan meddela att hon är super bra på kinesiska, men sen har hon ju bott här i 1,5 år!

Johanna kunde sedan guida mig till mitt universitet. Det var ett mysigt område som är lika stort som centrala Örebro tror jag. Fanns en massa byggnader, alléer och massa lägenheter. Hittade mitt lilla hus "Classroom-bulding no 3" för Intensive learning in Chinese. Det var en söt liten byggnad nära entrén till området. Praktiskt! Annars tog det mig 1 timma från dörr till dörr, hemma-uni. Ganska stora avståd i Peking kan jag meddela. För att komma till närmsta t-bana hemifrån måste man gå i tio min. Sen ett byte på t-banan vilket innebär t-bana i ca 40 min och sen tar det ytterligare 10 min att komma fram till uni vid min byggnad. Men det gör inte så mycket för tiden rusade iväg. Kunde se på alla kineser som tittar ännu mer tillbaka. Tänk att lilla jag kan vara så exotisk här. Och inte skämms de heller för att de stirrar.




Min entré som var mer tilltalande i verkligheten

Kan också meddela att universitetet ligger vid Wudaokou som liknar vårt district fast mycket mer kinesiskt, mycket trängre och mycket mer människor på samma plats. Men jag gillar det mycket! Fanns mycket söta caféer och ett helt annat tempo än i våra kvarter. Samtidigt var det skönt att komma tillbaka till välkänd mark. Tur att jag kommer få ta del av båda delarna!

Ikväll är Gitzo och Ulf ute på tu-man-hand för Ulf åker tillbaka till Sverige imorgon. Jag, Siri, Signe, Ellen, Stefan, Sofia och Erik gick därför till en restaurang i kvarteret och åt sedan lite ColdStone till efterrätt. Nu väntar vi väl på att de andra ska komma hem så att vi också kan knyta oss =)

Krams

Kommentarer
Postat av: nettsi

Allt du gör blir ju ett äventyr!

Kram lilla gumman

2009-02-27 @ 17:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0