Marathon!

Jaha. Så var man hemma igen då. Jag är helt slut. I benen framför allt. Känns som om jag gått hela dagen.

Gick hemifrån 8.40 och tog t-banan till Uni. Är jätte skönt vårväder ute, med något kallare luft. Njöt av solen hela vägen. Kom fram lite tidigt (mitt motto är hellre för tidigt än för sent) och väntade på Ms. Gao.

Hon hade alla papper som jag behövde (pjuh!) och vi kunde registrera mig tämligen smidigt. Men, eftersom att jag inte var helt säker på att jag kommer att lämna landet, vilket automatiskt förlänger mitt vanliga visum, så behövde jag ansöka om studentvisum. Okej. Klockan är knappt 11. Vi kommer fram till visumdisken. Ingen människa. Visum behandlas mellan 14-16. Okej. Ms Gao tackar för sig och meddelar att jag kan gå tillbaka vid 14. Jaha. Där står jag. Går tillbaka till registreringsbyggnaden för att dubbelkolla mitt testschema inför torsdag. Ser väl lite förvirrad ut så Jerry från Fillippinerna hjälper mig och förklarar (allt står på kinesiska, lätt!?). Han visar mig också runt på omårdet, det viktigaste först: alla matsalar (behöver jag tillägga storleken på hans kroppshydda). Hur som helt en jätte vänlig själ som tog sig an lilla mig och presenterade universitetsområdet. Det är enormt. Ändå är BCLU ett av de mindre universiteten.

Efter detta går jag och shoppar. Sofia har förklarat vart den fantastiska klädmarknaden ligger. Jag får mig en promenad dit som är 30 min lång. Lyckas spendera 1,5 timmar där inne, mest genom att ströva omkring, men shoppade givetvis lite saker ändå. Visar det senare. Sätter mig på Starbucks vid 12.30 och äter en scones till lunch och en god kaffe. Väntar ut tiden.

14 är jag tillbaka, men redan kö. Hör hur två personer före mig meddelas att de måste fixa ett annat intyg på sitt boende. Jag =lite nervös för att mitt inte duger. Väl framme verkar allt helt okej! Hurra hurra hurra! Men, sen måste jag ta alla papper jag just fått och gå tillbaka till min instution och få en stämpel. Kilar i väg dit. Väntar lite. Får en stämpel. Kilar tillbaka (5-10 min i varje riktning). Kö igen, en ännu längre kö. Sitter av tiden ännu en gång men får sedan klartecken. Lilla fröken på andra sidan tar alla mina papper och mitt pass och meddelar att jag kan hämta mitt pass igen i början av april. Okej. Än är det inte över.

Det som väntar nu är att på torsdag morgon kl 8.00 ska jag göra placeringstestet och på fredag kan jag gå och se i vilken grupp jag ska vara i, hämta skolböcker och ha lektion. Som sagt. Ännu är det inte klart. Jag är i alla fall inskriven så i teorin är jag nu student. Fick ett fint litet studentkort också :)

Hemma igen som sagt. Ätit lite mellis och tänkte tvinga mig ner i gymmet en stund. Har visserligen gått massor och har fortfarande ont i benen sen muren, men jag måste se till att hålla igång så att jag inte ger upp.

Ha en bra dag!

Puss

Kommentarer
Postat av: Nettsi

Ja vad ska man säga.... Vilken organisation.Fick du lämna ifrån dig passet?? Hjälp - tänk om Du inte kommer hem.

Lycka till - nu är du på G.

Kram

2009-03-23 @ 10:07:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0